Friday, January 16, 2009

DARJAH KECERDASAN SPIRITUAL


Darjah Kecerdasan Spiritual ialah kebolehan mengawasi diri sendiri dari segi tindakan-tindakan yang dilakukan dan keputusan-keputusan yang dibuat berlandaskan prinsip-prinsip keagamaan dan ketaatan kepada Allah SWT. Apabila anda mengetahui bagaimana caranya untuk meningkatkan Darjah Kecerdasan Spiritual ini, dengan cara tidak langsung anda boleh melemahkan tenaga hawa nafsu yang tercela dan meningkatkan tenaga nafsu terpuji. Islam menyarankan pelbagai cara yang boleh dihayati untuk meningkatkan Kecerdasan Spiritual dalam kehidupan, antaranya :

  1. Menerima Islam itu sebagai ‘ DIN’ iaitu suatu cara hidup yang berlandaskan ketaatan kepada Allah dan patuh kepada undang-undang dan aturan yang diturunkan oleh Allah Taala melalui al-Quran dan juga apa yang telah disampaikan oleh Rasulallah s.a.w melalui hadis.
  2. Tingkatkan keimanan kepada Allah SWT. Iman merupakan suatu kekuatan yang boleh menolak segala godaan hawa nafsu daripada melakukan segala perkara yang tercela dan yang bertentangan dengn akidah.
  3. Tingkatkan akhlak yang baik melalui rasa cinta dan kasih sayang terhadap segala makhluk yang dijadikan Allah SWT.
  4. Menjaga sumber makanan dan pendapatan daripada benda- benda yang haram dan bertentangan dengan ajaran dan peraturan yang telah ditetapkan dalam Islam.
  5. Banyakkan bertaubat dan memohon ampun kepada Allah kerana Allah Taala suka kepada orang yang sentiasa bertaubat.
  6. Tingkatkanlah kualiti amalan fardhu dan perbanyakkan melakukan amalan sunat seperti berzikir, berselawat, membaca al-Quran dan berdoa.

No comments: